Drijvende opslag groeit als gevolg van de kwetsbaarheid van de wereldeconomie

De ruimte voor de opslag van vaten ruwe olie op het land bereikt bijna zijn maximale capaciteit

Het zwakke herstel van de economie als gevolg van de coronavirus-pandemie (Covid-19) heeft geleid tot een groei in de accumulatie van olievoorraden, waardoor operators zoals Transfigura ruimte hebben gereserveerd voor drijvende opslag. Dit gebeurt wanneer de opslagruimte voor vaten ruwe olie op het land op het punt staat zijn volle capaciteit te bereiken, aangezien het aanbod hoger is in verhouding tot de vraag, meldde Reuters. Transfigura heeft ten minste vijf van de grootste tankers gecontracteerd, met capaciteit voor opslag tot 2 miljoen vaten olie elk, bekend als VLCC. Opgemerkt moet worden dat verschillende recentelijk vervaardigde schepen wereldwijd bestemd zijn om benzine en diesel op te slaan, dus deze volumes zijn vooral hoog na een langzaam herstel. Deze accumulatie vindt plaats ondanks het feit dat grote producenten zoals Saoedi-Arabië en Rusland hun productie hebben verlaagd, Raffinaderijen hebben hun activiteiten vertraagd. Andere operators zoals Vitol, Litasco en Glencore hebben de afgelopen dagen grote tankers ingehuurd om diesel voor maximaal 90 dagen op te slaan. Ondertussen ligt de toekomst van Brent-olie onder de VS. $ 40 per vat, na te zijn ingestort tot het laagste niveau sinds juli. Ondertussen is de spread voor de prijzen van Brent-ruwe olie voor onmiddellijke levering en zesmaandelijkse verzending Lcocl-lcoc7 gestaag gedaald tot bijna US $ 3, het laagste niveau voor het laatst in mei. Bovendien blijven de wereldolievoorraden boven het gemiddelde van de afgelopen jaren.